s1 #8

Četba, které nejlépe rozumějí matky

Jak neztratit sebe sama v zápu péče o domácnost a děti, jak neztratit děti ve společenských systémech, jako jsou škola, školka, nebo prosté konvence. Tak by se daly, poněkud vyostřeně, formulovat hlavní otázky, kterých se dotýkají literární díla, v jejichž centru stojí niterná zkušenost s mateřstvím. O třech takových knihách (Návrat z pískoviště Marie König Dudziakové, Týdny Olgy Stehlíkové a Přízrak v hrdle Doireann Ní Ghríofa), ale i o potřebě pracovního uplatnění matek malých dětí nebo o dopadech rutiny a rutinního uvažování hovoří Johana Horálková s matkou čtyř dětí a zakladatelkou platformy Výkvět Jolanou Teuberovou.

Názory studentů

Nahrávání ve studiu sledovali: Jakub (11 let), Samuel (14), Kačka (13) a Kašpa (18). S moderátorkou podcastu Johanou si povídali o knihách s tématem mateřství, ale třeba i o tom, jestli jejich mámy čtou nebo jakou knížku by pro ni napsali.

V knížkách pro děti jsou maminky vykreslené spíš jenom jako hospodyňky, ale mně se líbí číst literaturu, kde jsou postavy matek a otců pojaté jinak: vidíme je i jako zlé nebo hodné lidi.

Napsal bych příběh o tom, že mě máma zachrání a pomůže mi. Bylo by to jako poděkování za to, jak se o mě s bráchou stará.

Mamce bych napsala detektivku, protože má ráda krimi knížky.

Moje kniha by byla ve formě dopisů, které by psalo moje mladší já. Vyjádřila bych jí tak svoji vděčnost.

Čte si se mnou spíš táta, ale oba rodiče mi četli Děti z Bullerbynu, a pak ještě Malého Prince.

Mámu jsem jako malá nikdy číst neviděla, neměla na to čas, když se o nás starala. Ale číst asi musela a něco rozečtené měla, protože si pamatuju, že vždycky někde ležela kniha se záložkou.

Doporučená četba

Jak moc se změnilo. Jak málo

Několikanásobná matka si sice denně vyplachuje z vlasů miminčí zvratky a čte hlavně Tuze hladovou housenku, ale zároveň se v ní začíná rodit „ženský text“. O lásce k muži, k dětem, ke staré básni a básnířce. O skrytých nástrahách lásky. O ženské práci a ženském údělu. Text, který se radostně dává k dispozici dalším textům, ať už jsou na papíře, nebo z masa a kostí.

Zlomit ve hřbetě

Debutová sbírka redaktorky a básnířky Olgy Stehlíkové je především velmi ambiciózní počin. Týdny jsou uspořádány podle určitého koncepčního klíče, který je z textu poměrně složité vyčíst. Básně samotné mají charakter čtenářsky snadno přístupných reflexí životní situace, jindy jsou zase „zdrhovány“ na náročnější texty, stavějící na zvuku a imaginaci.

Na nahrávání se podíleli

Johana Horálková

Johana Horálková

moderátorka

Překládá z angličtiny beletrii a historickou literaturu, působí jako redaktorka anglofonní literatury na iLiteratura.cz a pracuje v Sociologickém ústavu Akademie věd.

Jolana Teuberová

Jolana Teuberová

host

Vystudovala produkci na DAMU. Působila například jako organizátorka festivalu nezávislé české módy Code:Mode, pracovala pro Auto*mat nebo pražský Impact HUB. Loni v lednu založila platformu Výkvět, která podporuje a certifikuje ekologické pěstitele řezaných květin.

Partneři projektu

Realizační tým série

Jovanka Šotolová

Jovanka Šotolová

koncepce podcastu a dramaturgie

Literární překladatelka, šéfredaktorka časopisu iLiteratura.cz, o překládání a francouzské literatuře přednáší také na Ústavu translatologie FF UK.

Tereza Lišková

Tereza Lišková

dramaturgie

Kulturní publicistka. Na stanici Českého rozhlasu Vltava moderuje pořad ArtCafé. Je členkou sonické tvůrčí skupiny KINETICON.

Samuel Ackah

Samuel Ackah

sound design a zvuk

Kromě editace epizod iLiPodcastu studuje zvuk na FAMU v Praze a s bráchou hraje v kapele.

Celý tým